Kuličky
Cíl: náhled na vlastní chování v konfrontaci s jiným kulturním vzorcem.
Klíčové kompetence: afektivní kompetence ­ prohlubování empatie
(vcítit se do cizích mentalit, jejich specifik a lépe interpretovat cizí vzorce
chování) a kulturní senzitivity; behaviorální kompetence ­ schopnost koo–
perace (respektovat ostatní, pochopit svoji roli v týmu).
Cílová skupina: skupinově, minimálně 6 účastníků, od 15 let výše, mo–
nokulturní i interkulturní skupina.
Čas: 15–30 minut (dle složení účastníků skupiny a jejich počtu).
Pomůcky: váček s kuličkami.
Postup: Kuličky se rozloží po místnosti tak, aby byly volně dosažitelné,
ale ne zcela pohromadě. Cca třetina účastníků odejde z místnosti.
Zbylí účastníci se k sobě postaví zády a chytí se za ruce.
Instrukce trenéra: „Snažte se nashromáždit co největší počet kuliček tak,
abyste se nemuseli pustit.“
Cca po jedné minutě sbírání jsou vpuštěni do místnosti zbylí účastníci. 
Instrukce pro nově příchozí: „Snažte se nashromáždit co největší počet
kuliček.“
Diskuse (vyhodnocení): Trenér diskusi uvede tím, že celá technika mo–
delovala boj o vlastní teritorium. Každý jedinec a skupina je velmi citlivá
na svoje území a využívá různé strategie, jak jej uhájit. Pokud je skupina in–
terkulturní, je pravděpodobné, že účastníci používali rozdílné strategie, vy–
užívali různé komunikační vzorce a zažívali neshody. Zároveň je technika
měla přimět k posílení soudržnosti skupiny a rozvíjet jejich kooperaci. Pří–
klady otázek pro diskusi:
Jak celá akce probíhala, co se stalo?
Jaké pocity se objevily u účastníků obou skupin?
Co prožívají „domorodci“, když se objeví „přistěhovalci“?
Jak se dá to, co se tu stalo, vztáhnout k tématu interkulturní odlišnosti, in–
terkulturního soužití?
Jakou podobu mají „kuličky“ v každodenním životě?
Poznámka: Hra je velmi emotivní, bylo by dobré, aby ji moderoval zku–
šený lektor.
183
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>